Isnin, Disember 19, 2011

BUAH MARKISA


Terlalu banyak manfaat buah markisa bagi kesihatan. Ini berkaitan dengan kandungan nutrisinya dan manfaat buah markisa yang berkhasiat sebagai pereda sakit, anti-kejang, kolitis, penenang, dan antiradang. Gangguan seperti sembelit, disentri, insomnia, gangguan haid, batuk, serak, tekak kering juga boleh dihalau dengan buah ini. Isi buah markisa digunakan untuk merilekskan saraf saat sakit kepala, meredakan cirit-birit, dan neurastenia (keletihan kronik, lemah, tidak nafsu makan, tidak boleh konsentrasi, dan susah tidur).

Penelitian invitro di University of Florida juga mendapati bahawa ekstrak buah markisa kuning banyak mengandungi fitokimia yang mampu membunuh sel kanser. Fitokimia tersebut antara lain polifenol dan karotenoid. Kandungan fitokimia yang lain dalam markisa adalah harman, harmol, harmalin, passaflorine, harmine, karotenoid, viteksin, krisin, dan isoviteksin. Sedangkan kandungan gizinya antara lain: tenaga, lemak, protein, serat, mineral, kalsium, fosforus, zat besi, karoten, tiamin, riboflavin, niasin, asid askorbat, dan asam sitrat.

Markisa membuat lebih mudah tidur
Markisa kaya dengan vitamin-vitamin B yang menenangkan dan potassium yang merilekskan sistem saraf. Orang-orang Amerika Selatan secara tradisional makan markisa untuk membantu tidur. Bahkan menurut mereka, makan 1 buah markisa sebelum tidur boleh membuat mimpi indah.

Markisa mempunyai khasiat untuk menyembuhkan gejala alergi kronik. Juga pemulihan keadaan pesakit hati dan buah pinggang, serta mencetuskan peningkatan kekebalan tubuh dan kekuatan antibodi dalam darah. Bahkan, markisa juga mampu menapis, mengasingkan, dan membuang racun dari dalam tubuh. Selain itu, boleh meningkatkan kesegaran kulit tubuh dan merangsang pertumbuhan sel muda pada kulit wajah. Dari hasil kajian makmal, markisa mengandungi vitamin C dos tinggi dan antioksidan.



p/s : Buah Markisa ni satu2 nye makanan yang boleh membuat Farah kecur Aer liuq...=)
Sangat sangat sedap...urmmm...
 
 
 
  ~ S.a.Y.@.N.g ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan