Khamis, Disember 01, 2011

LIDAH

Lidah adalah kumpulan otot rangka pada bahagian tingkat mulut yang boleh membantu pencernaan makanan dengan mengunyah dan menelan. Lidah dikenali sebagai indera pengecap yang banyak mempunyai struktur tunas pengecap. Lidah juga turut membantu dalam tindakan bicara.Juga membantu membolak balik makanan dalam mulut .

== Struktur == Sebahagian besar, lidah tersusun atas otot rangka yang terlekat pada tulang hyoideus, tulang rahang bawah dan processus styloideus di tulang pelipis. Terdapat dua jenis otot pada lidah iaitu otot ekstrinsik dan intrinsik.

Lidah mempunyai permukaan yang kasar kerana adanya tonjolan yang disebut papila. Terdapat tiga jenis papila iaitu:

    1. papila filiformis (fili = benang); berbentuk seperti benang halus;
    2. papila sirkumvalata (sirkum = bulat); berbentuk bulat, tersusun seperti huruf V di belakang lidah;
    3. papila fungiformis (fungi = jamur); berbentuk seperti cendawan.

Terdapat satu jenis papila yang tidak terdapat pada manusia, yakni papila folliata pada haiwan pengerat.

Tunas pengecap adalah bahagian pengecap yang ada di pinggir papila, terdiri daripada dua sel iaitu sel penyokong dan sel pengecap. Sel pengecap berfungsi sebagai reseptor.


Titik-titik atau bahagian putih pada lidah boleh menjadi tanda-tanda beberapa keadaan perubatan:

     * Kesan sampingan dari antibiotik
     * Candidiasis
     * Debauch
     * Dehidrasi
     * leukoplakia
     * Keratosis faringis

Namun saat ini banyak penyelidik yang memasukkan rasa kelima iaitu gurih atau sedap yang ditamukan pada makanan yang bayakan protein pada daging, ikan dan sebagainya. Rasa-rasa dasar ini boleh berubah sehingga kita dapat merasakan rasa busuk atau berracun dari rasa pahit dan asam. Rasa manis membantu kita untuk mengenalkan makanan yang menyihatkan atau kaya kalori, rasa masin diperlukan untuk setiap funsi tubuh, dan rasa gurih boleh membantu kita mengindentifikasikan makannan yang kaya dengan protein. Ada beberapa orang yang mempunyai "dunia rasa" yang berbeza-beza, contohnya ada yang menukai pedas, ataupun ada yang tidak. Itu semua dipengaruhi oleh faktor genetik yang berbeza-beza dan budaya sendiri-sendiri.Para penyelidik telah membuktikan bahawa di Amerika masyarakatnya adalah Supertaster yang merasakan cili, halia sangat pedas sekalih begitu juga dengan gula mereka merasakan sangat manis sekalih. Berbeza dengan taster, mereka merasakan cahe dan cili biasa saja begitu juga dengan rasa yang lain. Ini disebabkan oleh jumlah papila yang berbeza.






 p/s : Kenapa entry kali ni tentang lidah..Sebab Farah mengalami kesukaran untuk menelan makan akibat terkena ulser pada lidah, di bahagian tepi..=)
just for sharing & info for u guys..








~ S.a.Y.@.N.g ~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan